Alt om elektriske varebiler for Amazon og utover

Jan 3, 2023 | Elbil og elbil ladere


Selv om Rivians trendsettende elektriske R1T- og R1S-lastebiler og deres utendørslivsstil tar toppfakturering for å bygge merkevaren, har Rivian EDV elektriske varebiler alltid vært en topp prioritet.

Angående hvorfor, se ikke lenger enn til en av de beste forhandlerne i verden. I 2019 kunngjorde Amazon at de bestilte 100 000 elektriske varebiler fra Rivian som en del av en investering på 440 millioner dollar i oppstartsbilprodusenten. Og Amazons betydning for Rivian går langt utover det: Før Rivians børsnotering eide Amazon 20 % av produsenten av elektriske lastebiler.

Disse varebilene dro ut på veien for å begynne å levere Prime-leveranser i 2021. Tilsynelatende er det bare begynnelsen på en stor B2B-gren av Rivians fremtidige virksomhet.

Vi satte oss ned med John Woodmore, seniordirektør for produktlinjer for nyttekjøretøy hos Rivian, for å diskutere bilprodusentens elektriske varebiler, kjent som EDV, hvordan det hele kom sammen, og den fremtidige utvidelsen av utvalget både når det gjelder maskinvare og mulig. programvare. Her er hva vi lærte.

Rivian EDV700

Rivian EDV700

Det vil være minst tre varebilvarianter

For tiden har alle EDV-er som har blitt levert til Amazon vært EDV700-modellen, som er den lengre, større, av de to første modellene. En EDV500 er for tiden i testing og vil rulle ut i Q1 2023. Den tredje modellen Woodmore var villig til å bekrefte er en EDV900, men det er et større produkt han ikke ville diskutere mye.

Hvert modellnavn refererer til varebilens nominelle kubikkkapasitet for transport av last.

EDV700, som er den nåværende varebilen som ruller rundt og leverer Amazon-pakker, ser nesten identisk ut med den til den kommende EDV500. Et skarpt øye vil oppdage forskjellene. Den lengre EV700 har fire paneler på siden, mens EDV500 bare vil ha tre med det midterste panelet som ett stort stykke metall. 500 blir 7 tommer smalere og 14 tommer kortere, samt lettere.

Rivian snakker ikke egenvekt til noen av varebilene, men Woodmore sa til Green Car Reports at vektforskjellen mellom 500 og 700-modellen vil være litt over 400 pund.

Lett på detaljer og rask å gå videre, Woodmore ville bare si at EDV900-introduksjonen “er i fremtiden.” Rivian jobber fortsatt gjennom når det rette punktet er å introdusere det med Amazon. Detaljene er fortsatt under utarbeidelse for denne modellen.

Rivian enmotors elektrisk drivenhet

Rivian enmotors elektrisk drivenhet

Drivenheter og batterikjemi

For øyeblikket drives hver EDV700 som leveres av de to Bosch-lagde drivenhetene som finnes på den elektriske R1T-lastebilens foraksel sammen med den samme 135-kw batteripakken.

Rivian vil ikke snakke strømuttak. Woodmore bemerket at kraftuttaket er redusert til “noe som er mer tilstrekkelig for et nyttekjøretøy.” I R1T er de forakselmonterte motorene vurdert til 415 hk og 413 lb-ft dreiemoment.

Rivian batteripakke

Rivian batteripakke

Den 135 kwh-batteripakken bruker samme NCA-kjemi og små 2170-format Samsung SDI sylindriske celler som R1T.

Rivian-utviklede og bygde motorer, en del av nye modulære drivenheter som selskapet har forhåndsvist, er for tiden under utvikling og vil komme online innen slutten av Q1, ifølge Woodmore.

Med introduksjonen av de nye Rivian-bygde motorene vil EDV-ene gå over til en enkeltmotordesign med den nye motoren som fortsatt driver forakselen. Dette trekket vil sammenkobles med Rivians nye LFP-batteripakkekjemi, som også går inn i R1T elektrisk lastebil og R1S elektrisk SUV med tomotormodeller i midten av 2023.

Det vil ikke være noen blanding og matching av enmotors og nåværende NCA kjemi batteripakke. Hver varebil med den eneste Rivian-bygde elektriske motoren vil bli drevet av batteripakken med LFP-kjemi.

Ingen av de tre varebilene som er i produksjon eller satt for fremtidig produksjon vil ha firehjulsdrift eller firehjulsdrift. Ingen motorer er planlagt for bakakselen, per Woodmore. Dette skyldes at det er lettere å kjøre i snø og is hvis forakselen drives fremfor bak, og ingen (tilsynelatende, selv om jeg synes det kan være morsomt å kjøre en varebil med fire motorer og over 800 hk) føler det. varebilene trenger den mengden kraft.

Rivian EDV700

Rivian EDV700

Hvor stor rekkevidde?

Den beste måten å beskrive EDV-serien på er “det er komplisert.”

For øyeblikket har EDV700 201 miles rekkevidde etter EPA-syklusen, men Rivian velger å begrense ladetilstanden, og programvare låser varebilene til 150 miles rekkevidde. Hvorfor? Amazons forespørsel. Det er hele rekkevidden Amazon føler sjåførene trenger.

Når EDV-ene med én motor kommer på nett i 1. kvartal 2023, vil LFP-batteripakkene være mindre 100-kw-pakker. Disse varebilene vil ha en rekkevidde på sanne 150 miles.

Ladeporten er plassert på førersiden foran som R1T og R1S, men den har en ikke-motorisert dør. Lademaskinvaren, programvaren og ladekurven er den samme som den som finnes hos lastebil- og SUV-fetterne. EDV er i stand til AC og DC hurtiglading, selv om ladehastighetene er litt redusert fra forbrukerapplikasjonene på grunn av brukssaken, ifølge Woodmore.

R1T og R1S er for øyeblikket i stand til å lade med en hastighet på over 200 kw, men Woodmore sa at Rivian ikke har stresstestet EDV-systemet til 200 kw-hastigheten. Rivian har sagt at i fremtiden med OTA-oppdateringer og systemforbedring skal lastebilen og SUV-en komme nærmere 300 kw ladehastighetsmerket, men Woodmore sa at det ikke er på EDVs veikart for øyeblikket.

Rivian EDV700

Rivian EDV700

Programvare

Det er to nivåer av programvare i EDV.

Det er en leveringsapp fra Amazon på telefonen til sjåføren. Når sjåføren kommer til EDV, skanner de en QR-kode, og den vil pare enheten deres, som inneholder ruten deres, til kjøretøyet. På det tidspunktet finner en overlevering sted og sjåføren bruker deretter varebilens grensesnitt. For å få systemet til å fungere trenger sjåføren både telefonen med Amazon-sjåførappen og varebilen.

Rivian EDV700

Rivian EDV700

I dag trenger sjåføren bare telefonen mens han kjører andre varebiler, men det er en liten skjerm. EDV-ens overlevering fra telefonen til hovedskjermen, som er den samme 15,6-tommers berøringsskjermen som finnes i R1T og R1S og er vinklet mot sjåføren i EDV-applikasjonen, skal gjøre det tryggere for sjåføren med den større skjermen. De sving-for-sving-retningene speiles på den digitale måleklyngen, som er den samme 12,3-tommers klyngen som finnes i R1T og R1S.

Når en sjåfør ankommer leveringsstoppet, kan de trykke på en digital knapp på berøringsskjermen som sier “Jeg er her”, og leveringsadressen og navnet på personen som mottar pakken utvides over hele 15,6-tommers skjermen slik at sjåføren kan se det fra baksiden av varebilen mens du ser på pakkene.

EDV-er for ikke-Amazon-kunder vil fortsatt ha FleetOS, som ikke er detaljert ennå, men ikke den Amazon-spesifikke appen. Selve Amazon-appen inneholder sin egen navigasjonsapp, men Rivan sa at den kan inkludere sin egen navigasjonsapp eller en kundespesifikk app som inneholder deres eget kartsystem eller apper uten problemer.

Rivian EDV700

Rivian EDV700

Designet av og for Amazon

Hver varebil har et førersete sammen med et hoppsete på passasjersiden. Hoppsetet er der for treningsformål eller når en varebil har veldig høy last og trenger to sjåfører.

Hver varebil har en USB-A- og USB-C-ladeport for å holde smarttelefonen ladet, en hylle montert under berøringsskjermen for hansker, luer og/eller smarttelefonen, og en rekke håndtak for å komme inn og ut av varebilen enklere for sjåføren. Det er to store koppholdere til venstre for den digitale målerklyngen, og en oppbevaringsboks og flere koppholdere bak førersetet.

En av de kuleste funksjonene er en automatisk elektrisk skyvedør mellom førerhuset og lasterommet som automatisk åpnes og lukkes når varebilen settes i park og eller kjører. Den fungerer som en barrikade slik at pakker ikke kan fly inn i førerhuset, men sparer også tid ved automatisk åpning og lukking. Sekunder betyr noe når du leverer pakker hele dagen.

Rivian EDV700

Rivian EDV700

Det er enkelt å komme inn og ut av EDV takket være en to-trinns design på passasjersiden foran. Det er også gummi og gripende materialer som brukes for å hjelpe sjåfører når de skal inn og ut.

Automatisk nødbremsing er standard, og det samme gjør et overvåkingssystem for føreroppmerksomhet. Det er et kamerasystem (for det meste delt med R1T, men på et annet sted med et annet hus) montert på A-stolpen på førersiden. Den ser på sjåførens øyne for å sikre at de følger med på veien foran.

Rivian EDV700

Rivian EDV700

Rivian EDV700

Rivian EDV700

I lasterommet ble hyllene designet spesielt for Amazon i henhold til deres spesifikasjoner, og de kan foldes sammen for å få plass til høyere pakker. Dimensjonene samsvarer med Amazons pakkevesker, og gulvet er gummiert. Amazon ga til og med den valgte pakken dollien, som er laget av Milwaukee, til Rivian og ba dem sørge for at det er spesifikk lagring ombord innebygd for dollien. Det er på førersiden bak i lasterommet.

Rivian EDV700

Rivian EDV700

Utenfor er fronten enkel og Amazon-merket, selv om den kan merkes for ethvert selskap. De to sirkulære LED-lysene er glade og får varebilen til å se vennlig ut. Baken har en LED-baklyslist som går over to tredjedeler av varebilens bakre omriss, inkludert over toppen av lastedøren, og gir et futuristisk utseende.

Utenfor Amazon

Til dags dato har Rivian kun levert EDV-er til Amazon. Woodmore bekreftet at bilprodusenten vil selge EDV-ene til andre selskaper, uten å snakke om volumer, tidslinjer og kunder.

I september kunngjorde Rivian og Mercedes-Benz et partnerskap som ville lage elektriske varebiler sammen for Europa. Den avtalen med Mercedes ble satt på vent i desember. Rivan sa at pausen trådte i kraft slik at den kunne fokusere på eksisterende varebiler og forbrukerkjøretøyer, selv om partnerskapet kan utforskes i fremtiden.

Markedsplassen

Rivian snakker ikke om hvor mye EDV koster i noen form, offentlig ennå.

De to hovedkonkurrentene, Ford E-Transit og Mercedes-Benz eSprinter, har tatt litt andre tilnærminger enn Rivian. Heller ikke er spesialbygget slik EDV er.

Ford har tatt det motsatte – en verdi- og prisfokusert tilnærming med en mindre batteripakke, i en design som passer perfekt med eksisterende utstyr for bensin Transit. Mercedes-Benz gikk motsatt vei og har fokusert på effektivitet og rekkevidde samtidig som det har vært lite hensyn til priser.



Se Kilden

139 euro inkludert i kupongen

139 euro inkludert i kupongen

Kjøp en Egret X high-end e-scooter og få en kabellås av høy kvalitet verdt 139 euro (!) GRATISEn ny vil gjelde fra 1. april 2023 Egret-kupongsom vi ikke ønsker å holde tilbake fra deg:Med Egret X-kupongkoden LÅST du kan når du kjøper en Egret X E-scootere av...