Denne iøynefallende e-sykkelen hvor som helst er en honning

Aug 20, 2022 | Elbil og elbil ladere


El-sykkel mani viser nå tegn til å bremse, og det er gode nyheter hvis du er ute og handler etter en. Bortsett fra ytelsen er det et utrolig utvalg av prispunkter og designvalg, noe som betyr at du kan finne en som passer dine behov. Hvis du trenger å snu hodet, sjekk ut e-sykkelen fra Honbike.

Denne e-sykkelen snur hodet, selv i NYC

CleanTechnica hadde en mulighet til å ta en pre-produksjon Honbike gjennom sine skritt på en 20-mils forstadspendling og et par korte hopp rundt Manhattan for en stund tilbake. Vi kommer til ytelsesvinkelen om et minutt, men la oss først ta en titt på hodesnufaktoren.

Det er millioner av sykler og e-sykler i New York City, eller i det minste virker det slik. Med unntak av Citibike-leiene, kan du sykle rundt hele dagen uten å se to av samme type. Med andre ord, folk i New York har sett alt der ute når det gjelder tohjuls nullutslippsmobilitet, og de vil sannsynligvis ikke se to ganger når en e-sykkel passerer.

Ikke slik med Honbike. Det vakte oppmerksomhet som honning til bier. Det utløste flere samtaler med folk som tenkte på å skaffe seg en el-sykkel, og forhåpentligvis overbeviste jeg dem om å ta skrittet fullt ut.

Så hvis du leter etter en oppmerksomhetstrekker, er denne e-sykkelen det. Det sosiale aspektet er virkelig en uventet bonus. En av de mange morsomme tingene med en iøynefallende e-sykkel er muligheten til å være en ambassadør for transport med lav innvirkning, nullutslipp og nyte en hyggelig prat med forbipasserende fremmede.

Hva med det sprø designet?

Når det gjelder designet, var det største spørsmålet folk hadde: hva er det med det sprø setet?

Setet ser kanskje litt rart ut, men det er polstret og det føltes like behagelig som alle andre små sykkelseter jeg har sittet på, og definitivt mer behagelig enn noen.

Neste spørsmål handlet om sykkelkjeden, som det ikke er noen av. Fraværet av en kjede er bare det mest synlige aspektet ved en hel rekke prisvinnende design- og ingeniørutstyr, så la oss la Honbike forklare det:

“Vi introduserer kreativt akseldriftsteknologi en gang brukt i motorsykkelindustrien til elsykkelindustrien. I dag er nesten alle sykler eller elsykler kjede- eller beltedrevne. Alle som har syklet har støtt på problemet med at kjedet faller av og svikt i girkassen, og selv om du kjøper et eksklusivt girsystem, må du rengjøre kjedet og justere det regelmessig.

“Vår akseldriftsteknologi eliminerer kjededriften, drivakselen er helt innelukket og nedsenket i et lukket akselrør. Dette sikrer at du ikke trenger å bekymre deg for å miste kjedet, få det på buksene, floke seg inn i skjørtet, eller å måtte rengjøre og vedlikeholde kjedet med jevne mellomrom i løpet av sykkelens levetid. La sykkelen din tjene deg, ikke omvendt.”

Snakker opp el-sykkelen din

Hvis du ender opp med å kjøpe en Honbike, vil du ha mye å snakke om bortsett fra setet og den forsvinnende kjeden.

Honbike startet med Indigogo som et publikumsfinansiert prosjekt, noe som er en annen kul ting å snakke om.

Prosjektet ble en suksess, delvis takket være fire designpriser og disse benniene:

Med et innebygd smart sensorsystem gir HONBIKE kraften du trenger umiddelbart fra en stående start i oppoverbakke. Enklere og sikrere

Honbikes Tri-sensor system lar sykkelen føle når rytteren går opp eller nedoverbakke og vil justere kraftassistansen basert på terrenget og input fra rytteren.

HONBIKE kan bare deles inn i noen få hovedmoduler. Sammenlignet med andre vanlige elsykler som har over 250 komponenter, har HONBIKE kun 57. Færre deler betyr færre reparasjoner og færre problemer.

HONBIKE slår sammen den absolutt beste kraften, dreiemomentet og effektiviteten til den minste og letteste motoren som er mulig.

Innebygd smart sensor slår av motoren hvis sykkelen tilter over 30 grader, og beskytter deg når du svinger

Denne elsykkelen fungerer også i forstedene

Honbike regnes som en urban sykkel, og den skinner virkelig i gatebildene på Manhattan. Jeg tok den fra Canal Street rundt Holland Tunnel til Intrepid ved Pier 86 på West Side, og fra samme startpunkt til East Side rundt 100th Street, med en omvei gjennom Central Park.

Men ikke la markedsføringen lure deg. Honbike gjør en god jobb i forstedene også. Jeg testkjører e-sykler på en 9-mils inngående pendling til jobb som går fra en liten forstadsby, ned et fjell (et lite fjell, men fortsatt et fjell), gjennom noen svake bølgende åser og til slutt inn i flatland.

Den første og siste milen er 2-felts veier, men resten er en 4-felts fylkesvei med fastsatte fartsgrenser på opptil 40 mph, med dusinvis av veikryss, utallige oppkjørsler og et par motorveiavkjøringer å kjøre. Hele pendlingen er også en bussrute, og lastebiler er også tillatt på det meste, og det er nøyaktig null mil med sykkelfelt.

Med andre ord, å ta en sykkel av noe slag på denne pendlingen er et eventyr. Honbiken gikk strålende gjennom sine skritt, og det var bare den innkommende pendlingen.

Den hjemgående ruten legger til to mil for å unngå rushtrafikk på fylkesveien, så det er 11 mil for en total rundtur på 20 mil. Den hjemgående ruten legger også til en veldig bratt stigning på én mil, med en spesielt bratt strekning på noen få hundre fot i midten. Det er en stor utfordring for enhver sykkel. Hvis du tilfeldigvis bor i et område med utrolig bratte, irriterende bakker, vil du kanskje benytte anledningen til å prøvekjøre en el-sykkel på hjemmebanen din før du kjøper en.

Andre kule ting om denne sykkelen

Den andre tingen som gjør Honbike til en god forstadstur, er dens bærbarhet. Den er relativt lett og den bretter seg. Noen sammenleggbare sykler passer faktisk ikke i kompakte biler, men Honbike gled lett inn i baksetet og bagasjerommet (jeg prøvde begge deler) på Hyundai Accent, som er ganske kompakt.

Så hvis du ikke kan bruke en e-sykkel for hele forstadspendlingen, er Honbike en god last-mile, park-and-ride-utstyr som kan hjelpe deg med å unngå irriterende parkerings- og trafikkproblemer på destinasjonen.

Det er alt jeg har å si om Honbike foreløpig. Neste opp er min første prøvetur med en lastesykkel, så følg med for mer om det.

For mer innsikt i 20-mils forstad-til-by-pendling og andre turer på forskjellige elektriske sykler, sjekk ut opplevelsen av fettdekk, gass- og girskifteropplevelsen og uendelig gir (her er en annen variant av uendelig gir).

Følg meg på Twitter @TinaMCasey.

Foto: Honbike e-bike av Tina Casey.


 

Setter pris på CleanTechnicas originalitet og cleantech-nyhetsdekning? Vurder å bli CleanTechnica-medlem, supporter, tekniker eller ambassadør – eller beskytter på Patreon.


Vil du ikke gå glipp av en cleantech-historie? Registrer deg for daglige nyhetsoppdateringer fra CleanTechnica på e-post. Eller følg oss på Google Nyheter!


Har du et tips til CleanTechnica, vil du annonsere eller foreslå en gjest til vår CleanTech Talk-podcast? Kontakt oss her.


Annonse








Se Kilden