Det vi vet om EV-settet som skal erstatte Nissan LEAF

May 20, 2023 | Elbil og elbil ladere


Nissan tar farvel med den lille elbilen som startet det hele. Selv om Nissan faser ut elbilen LEAF, planlegger bilprodusenten å begynne å produsere etterfølgeren i 2026.

Utover LEAF planlegger Nissan en EV-etterfølger

Nissan LEAF var på en gang et bestselgende elektrisk kjøretøy. Etter å ha sluppet den elektriske kompaktbilen i 2010, ble LEAF raskt en favoritt som den første massemarkedsbilen (18 måneder før Tesla Model S) i USA, med et komfortabelt interiør og grei rekkevidde til en attraktiv pris.

Imidlertid har nesten alle bilprodusenter, fra startups til eldre, gitt ut sine egne elbiler med mer avanserte funksjoner, forbedret design og lengre rekkevidde det siste tiåret.

LEAF har tapt terreng, og salget har falt jevnt over flere år. I følge en rapport fra Bilnyheter i fjor kommer ikke Nissan til å rulle ut en neste generasjons LEAF-modell.

Nissan-Ariya
2023 Nissan Ariya elektrisk crossover SUV (kilde: Nissan)

I stedet planlegger Nissan en mer moderne elbil som erstatning for LEAF, designet for dagens kjøpere. Selv om Nissan ga ut sin andre massemarkeds-EV, Ariya, var den aldri planlagt som en erstatning.

Nissan kan erstatte LEAF med en coupé-lignende crossover som ligner på “Chill-Out”-konseptet bilprodusenten avslørte i 2021, med sitt “slanke og moderne” design. Produksjonsversjonen vil sannsynligvis se mindre futuristisk ut.

I mellomtiden ble ledere splittet om å bære LEAF-navnet over. Som AutoPacific-president Ed Kim forklarer, “I dag betyr LEAF lite for elbilkunder.”

I følge en ny rapport fra Autocar, sa Nissan i sitt bidrag til den britiske regjeringskomiteen for batteriproduksjon at “LEAF-etterfølgeren vil gå i produksjon i 2026.” Nissans Sunderland-fabrikk i Storbritannia vil starte produksjonen på Nissans LEAF-etterfølger i 2026, da den forbereder seg på at størstedelen av produksjonen skal være elbiler innen 2028.

Nissan sies å utnytte forsyningen fra sin kommende batterifabrikk i nærheten i samarbeid med Envision AESC.

Innen 2024 vil anlegget ha 11 GWh kapasitet, som kan utvides til 30 GWh, ifølge Nissans innsending. Envision sa at “Gen 5”-battericellene som leveres vil øke energitettheten med 30 % i forhold til dagens LEAF-modell.

LEAF-etterfølgeren skal angivelig være basert på CMF-EV-plattformen fra Renault-Nissan-Mitsubishi-alliansen, den samme som brukes for Nissan Ariya.

Electrek’s Take

Fra lyden av det, blir Nissan større med LEAF-etterfølgeren. Med populariteten til større modeller, som elektriske crossovers og SUV-er, kappløper bilprodusentene for å introdusere elbiler i større størrelse til tross for behovet for effektivitet.

GM faser også ut sin minste og rimeligste elbil, Bolt EV og EUV. Selv om GM og Nissan faser ut modellene av forskjellige grunner (GM går over til en hel-Ultium-basert serie), vil det etterlate markedet med en skarp mangel på billige, små elbiler.

Gitt behovet for mindre, mer effektive modeller, vil det være litt skuffende om Nissan utvider størrelsen på LEAFs erstatning.

FTC: Vi bruker inntektstjenende auto affiliate-lenker. Mer.



Se Kilden