Femte generasjon luksus SUV
Lexus kunne lett bare ha oppdatert RX mellomstore SUV, siden RX-eiere fortsetter å gå tilbake til denne modellen år etter år. Men mer av det samme var ikke tilnærmingen til Lexus, da den prøver å holde lojalistene fornøyde samtidig som den når ut til en ny og mye yngre kjøper. Den helt nye 2023 RX har nye motoralternativer (ikke mer V6) og til og med en helt ny modell, som alt er for å utvide RX-appellen til nye og nåværende eiere. Denne introduksjonen berører høydepunktene til hver modell, med detaljerte Road Test-anmeldelser i de kommende månedene.
RX modellutvalg
Det er fire distinkt forskjellige 2023 RX-modeller som tilbyr muligheten for forhjulsdrift (FWD) eller firehjulsdrift (AWD) og fem drivlinjer, hvorav tre er elektrifisert.

- RX 350
- RX 350h
- RX 500h
- RX 500h+
Ren flåterapport nylig hadde muligheten til å kjøre tre av de fire da Lexus brakte internasjonale medier til Santa Barbara for noen dagers kjøring gjennom fjell og vingårder. Poenget er at den helt nye RX, uavhengig av hvilken modell du velger, vil tilfredsstille nåværende eiere til å bli hos RX, og lokke de nye til merket til å prøve Lexus.
Ren flåterapport kjørte RX 350 F Sport Handling AWD, RX 350h Premium AWD og RX 500h F Sport Performance AWD. Her er våre tanker.
RX 350 AWD
RX 350 er den eneste modellen som ikke får elektrifisering. Drevet av en 2,4-liters turboladet 4-sylindret bensinmotor som yter 275 hestekrefter (hk) og 317 pund-fot (lb.-ft.) dreiemoment, er den tilgjengelig med enten FWD eller AWD. Drivstofføkonomi er vurdert til 22 mpg city/29 highway/25 kombinert med FWD-modellen. AWD er en mpg mindre for hver kategori.

Den korte 8-trinns automatgirkassen er designet for jevnere akselerasjon og retardasjon. En automat med direkte gir gir bedre og raskere ytelse enn en manuell, som er den hellige gral for kjøreentusiaster. Når du er i manuell modus og bruker skovlskifterne, er de raske opp- og nedgiringene takket være at girkassehastigheten er rask nok til å brukes på en racerbane. Denne teknologien for direkte giroverføring finnes også på RX 500h, som er dekket nedenfor.
RX 350 kommer i seks trim av RX FWD, RX AWD, RX F Sport Handling AWD, Luxury AWD, Premium FWD og Premium+ AWD.
Ren flåterapport kjørte RX 350 F Sport Handling AWD fra Santa Barbara til Presqu’ile Winery i Santa Maria, en 63-mil lang tur over Santa Ynez-fjellene hvor vi møtte en god blanding av lav- og mellomfarts svinger for å teste kjøreegenskaper, akselerasjon og bremseevne.
Styringen var presis og håndteringen flat med den adaptive variable fjæringen og 235/60 helårsdekk på 19-tommers lettmetallfelger med fem eiker. Sakte og stoppe, over svingete og utfordrende San Marcos Pass på CA 154var jevn og solid, med ABS, ventilerte skivebremser foran og bak, og på F Sport, 6-stemplede kalipere foran.
RX 350h AWD

Den firehjulsdrevne 2023 Lexus RX 350h drives av en 3,5-liters 4-sylindret bensinmotor som, kombinert med de elektriske motorene, yter 246 hk og 233 lb.-ft. av dreiemoment. En transmisjon med konstant hastighet (CVT) gir jevnt kraft til alle fire hjul, med drivstofføkonomi vurdert til 37 mpg city/34 highway og 36 kombinert. Sammenligner man drivstoffeffektiviteten med RX 350 ovenfor, er det klart hvorfor så mange velger hybridmodellen.
Lexus Hybrid System er blant de beste vi har testet. Konsekvent gir den rikelig med kraft samtidig som den leverer drivstofføkonomi som overgår de nominelle tallene. Når Ren flåterapport har 2023 RX 350h for en hel ukes kjøring, ikke bare en time eller så, vi er sikre på å rapportere virkelig drivstofføkonomi i området med lav til midten av 40 mpg.
Hybriden RX 350h Premium+ AWD vi kjørte håndterer som ligner på dens bensindrevne søsken RX 350. På grunn av tilleggsvekten fra hybridbatteriene likte vi imidlertid veien bedre ettersom den var litt tyngre og plantet til bakken.
RX 500h AWD
Av de tre RX-modellene vi kjørte i Santa Barbara var vår favoritt 500h F Sport Performance AWD. Med den største og kraftigste hybridmotoren av alle RX-modellene yter den 2,4-liters turboladede 4-sylinderen 366 hk og 406 lb.ft. dreiemoment, som driver alle fire hjulene gjennom en 6-trinns automatgir med direkte girkasse. Drivstofføkonomien er vurdert til 27 by/28 motorvei og 27 kombinert. Ren flåterapport vil rapportere om den faktiske kjørelengden, som vi vet vil være innenfor 30+ mpg-området etter at vi har hatt mer tid i 500h F Sport Performance AWD.

Det vi likte med 500h var balansen, og utmerket akselerasjon og retardasjon mens vi kjørte kronglete vingårdsveier i Santa Barbara County. Vi fant en, Palmer Road, som starter ved Highway 101 og ender i det lille bondesamfunnet Sisquoc. Hvis du er i området, uansett hva du kjører, anbefaler vi å sjekke det ut.
Vi ble imponert over 500h F Sports håndtering, hjulpet av den helt nye fem-arms multi-link bakfjæringen, de større 235/50 Michelin Pilot Sport sommerdekkene montert på 21-tommers 10-eikers lettmetallfelger, solid bremsing med 6-stemplede kalipere foran, og dynamisk bakstyring. Sommerdekk er en mer klebrig ytelsesgummi, som vi var glade for at Lexus la til 500h siden grepet var utmerket, og karosseriet var ikke-eksisterende selv når man tok svinger med den angitte hastigheten ovenfor.
Dynamic Rear Steering kan dreie bakhjulene i samme eller motsatt retning som forhjulene, maksimalt fire grader, basert på hastigheten som kjøres. De fleste anser ikke en SUV for å ha god ytelse, men Lexus har bygget en sovende med RX 500h F Sport Performance AWD.
Utvendig forfining
2023 RX har gått gjennom noen subtile, men viktige endringer fra den utgående modellen. Den første er at den veier 198 pund mindre enn 2022-modellen, og dette er til og med med bruk av sterkere stål på sidevipper og tak. De beholdt den totale lengden, men utvidet akselavstanden, noe som resulterer i mer benplass bak, lasterom og kortere overheng bak som positivt hjelper håndteringen.

Lexus-spindelgrillen, som enten gnir deg rett eller galt, har utviklet seg til å være mer stilig, og smelter nesten sømløst inn i nesen og panseret. Lexus sier at ventilene på den nedre frontpanelet, som på mange biler er dekorative og ikke-funksjonelle, “er designet for å la trykket inne i støtfangeren løsne fra frontlisten for å regulere luftstrømmen rundt dekkene, og gir utmerket stabilitet i rett linje. .”
Det L-formede juvellignende LED-hodet og kjørelysene ser bra ut, og sveiper elegant inn i frontskjermene. De stilige LED-baklysene strekker baklukens bredde.
Redesignet interiør
Bindestreken er enkel i det Lexus sier er en “minimalistisk layout.” Vi er enige om at alle kontroller var innen rekkevidde for sjåføren og likte hvordan standard 9,9-tommers eller valgfrie 14-tommers farge-multimediaskjermer ikke lenger stikker ut fra dashbordet, men er pent integrert. De rette målerne, med svarte ansikter og hvite tall, var lett for øynene.

Ren flåterapport er en stor fan av volum- og kanalknapper for radioen, som i dette tilfellet var det utmerket klingende Mark Levinson PurePlay surroundlydsystem med 1800 watt og 21 høyttalere. Siden det bare er en volumknapp, endres kanalene ved å berøre skjermen, bruke de rattmonterte knappene eller tydelig si «Hei Lexus» for å be om en bestemt kanal. Lexus talekommandoteknologi har forbedret seg betraktelig det siste året, og vi synes den er en av de beste vi har brukt. Åh, og en stor hyllest til å trekke tilbake styreflaten, som ikke var godt plassert og ikke fungerte så bra.
I tillegg til talekommandoen, inkluderer annen teknologi og bekvemmelighetsfunksjoner et head-up-display, trådløs telefonlading, to USB-C-uttak foran og totalt seks USB-porter i kabinen, et strømuttak, elektriske sammenleggbare bakseter som sølte 40/20/20, oppvarmede og kjølende seter foran og bak og omgivende lyn. Denne siste tilbyr en palett med 64 farger og 14 temaer for å berolige kabinpassasjerene.

Det er seks interiørfarger for Macadamia, Black, Birch, Peppercorn og Rioja Red, pluss fire aksentvalg av Black Cascade, Ash Bamboo, Black Open Pore og Dark Green Aluminium. Kombinasjonen av tre, børstet aluminium, myke materialer, aksent toppsøm og Lexus monogramtepper ga RX-kabinen et veldig eksklusivt utseende og følelse.
Det oppvarmede, skinnkledde rattet har lyd, talekommando, telefon og de dynamiske cruisekontrollene. Den høyoppløselige fargeskjermen med delt skjerm som håndterte navigasjon og sikkerhetskopieringskameraet med panoramautsikt var også hjemmet til SiriusXM, Apple CarPlay, Android Auto og AM/FM/HD, med tilkobling via Bluetooth-streaming av lyd og håndfri telefon og meldinger.
Sikkerhet

RX er utstyrt med en komplett serie av avanserte førerassistentsystemer (ADAS) med midtpunktet Lexus Safety System+ 3.0 som inkluderer et pre-kollisjonssystem, filskiftevarsling, dynamisk cruisekontroll med filsporingsassistent og flere andre advarselsfunksjoner. Ytterligere aktive og passive sikkerhetsfunksjoner er kollisjonsputer, et dekktrykkovervåkingssystem, sammenleggbar rattstamme, tyverialarm og startsperre.
Pris og tilgjengelighet
Priser vil bli annonsert nærmere slutten av 2022 på salgsdatoen.
Observasjoner: 2023 Lexus RX
Lexus vet en god ting når de ser en, spesielt med RX siden den er 55 % av alle merkets SUV-salg og har solgt ~72 000 enheter gjennom de første åtte månedene av 2022. Med mer enn 50 % av eierne deres kommer tilbake for å kjøpe en annen Lexus, det er ingen måte de skulle ta for stor sving med den helt nye 2023 RX. Men utviklingen av RX inkluderer noe av det som for Lexus ville bli ansett som revolusjonerende endringer.

Disse inkluderer at V6 forsvinner, ingen RX 450 planlagt i 2023 og at man sier farvel til styreflaten. RX-en som bygges på en helt ny plattform har økt akselavstanden, men beholdt totallengden den samme, og introduksjonen av to nye modeller: 500h og 500h+ PHEV.
Sistnevnte av disse er plug-in-versjonen av 500h og skal levere utmerket akselerasjon og opp til en helelektrisk kjørerekkevidde på 40 mil. RX 500h og 500h+ er et steg opp fra de fleste SUV-er, da de vil tilby luksus, ytelse og drivstoffeffektivitet.
Lexus-folk ønsket ikke å snakke om det, men selskapet har også annonsert sin første helelektriske modell – foreløpig kalt RZ. Den deler plattform med Toyota BZ4X og Subaru Solterra. Tannproblemer med plattformen kan utsette introen.
Denne First Drive-anmeldelsen er en oversikt over de fire helt nye 2023 Lexus RX-modellene. Sørg for å melde deg på Ren flåterapport nyhetsbrev (øverst til høyre på siden) for å bli varslet om våre Road Test-anmeldelser av hver RX-modell, pluss andre historier og kjøretøyanmeldelser.
Historie av John Faulkner. Bilder av John Faulkner og Lexus.
Formidling:
Ren flåterapport lånes gratis testkjøretøy fra bilprodusenter for å evaluere, vanligvis for en uke av gangen. Våre veiprøver er basert på denne én ukes kjøreturen av et nytt kjøretøy. På grunn av dette tar vi ikke opp problemer som langsiktig pålitelighet eller totale eierkostnader. I tillegg blir vi ofte invitert til produsentarrangementer som fremhever nye kjøretøy eller teknologi. Som en del av disse arrangementene kan vi bli tilbudt gratis transport, losji eller måltider. Vi gjør vårt beste for å presentere våre unyanserte evalueringer av kjøretøy og nyheter uavhengig av disse induseringene.
Vårt fokus er på kjøretøy som tilbyr den beste drivstofføkonomien i sin klasse, noe som fører til at vi vektlegger elbiler, plug-in hybrider, hybrider og dieseler. Vi har også de effektive gassdrevne kjøretøyene som er blant de beste mpg-kjøretøyene i sin klasse. I tillegg har vi som mål å tilby anmeldelser og nyheter om avansert teknologi og markedet for alternativt drivstoff. Vi tar gjerne imot tilbakemeldinger fra kjøretøyeiere og er dedikert til å tilby et forum for alternative synspunkter. Gi oss beskjed om dine synspunkter på [email protected]