Ford og Collins deler spesifikasjoner for E-transit elektrisk skolebuss, bestillinger åpner i dag

May 2, 2023 | Elbil og elbil ladere


E-Transit Type A skolebussen, som Ford viste frem i mars, er nå tilgjengelig for bestilling fra Collins Bus Corporation, en av de ledende amerikanske skolebussprodusentene.

E-Transit er for tiden lederen av det amerikanske markedet for elektriske varebiler, med omtrent 60 % av fjorårets salg av elbiler. Men E-Transit er ikke bare en varebil; du kan også kjøpe den som et cutaway chassis som deretter kan utstyres med ulike beholdere på baksiden, avhengig av hvilken nisje du vil at kjøretøyet skal fylle.

Collins er en bussprodusent som Ford har jobbet med for å fylle den nisjen med en tradisjonell gul amerikansk skolebuss på Fords helelektriske chassis.

Bussen er en “Type A”, som er den minste typen skolebuss, vanligvis bygget på et avskåret varebilchassis – som for E-transit. “Type C” er den stereotype spesialbygde lange, gule bussen som oftest kommer til tankene når man tenker på skolebusser.

E-Transit skolebussen vil kunne holde et dusin sittende passasjerer eller åtte sittende passasjerer og to rullestoler i en alternativ planløsning.

Den opprettholder 68 kWh-kapasiteten til E-Transit-varebilen, som er god for omtrent 100 miles rekkevidde etter å ha montert kjøretøyet gjennom Collins. Slettlasten E-Transit får 126 miles rekkevidde, ifølge Ford, men 100 bør være mer enn nok for de fleste skolebusser og deres korte daglige ruter.

Collins er ikke den eneste produsenten som vil bruke Fords skolebusspakke, men Ford ønsket å fremheve Collins siden de to hadde jobbet sammen på det originale demokjøretøyet som ble vist tilbake i mars.

Ford delte også noen tilleggsspesifikasjoner for sin skolebussforberedelsespakke med oss:

Fords Prep-pakke for skolebuss av type A tilbys på E-Transit T-350 lavt tak forlenget 178″ enkelt bakhjuls cutaway og inkluderer disse funksjonene for å overholde kravene til skolebusschassis:

  • Sikkerhetsglass (65B)
  • Høyre dørsletting (60X)
  • Doble AGM-batterier (63E)
  • Separat stoppsving baklampe – LED aktivert (43Q)
  • Ekstra sikringspanel med høyspesifikasjonsgrensesnittkontakt (87E)
  • Horn med to toner (85D)
  • Modifisert kjøretøyledningssystem (53K)

Andre spesifikasjoner som er unike for dette tilbudet inkluderer:

  • Pro Power ombord
  • Twin-I-Beam frontfjæring
  • Tilt styring
  • TorqShift® fem-trinns automatisk overdrive girkasse
  • Stabilisatorstang foran med HD demper foran og bak

Bussen har spesielt Fords Pro Power Onboard, som er selskapets merkevare for toveis ladefunksjon. Dette muliggjør noen interessante bruksområder for skolebusser, som tilbringer så mye av hver dag parkert.

Vi så nylig en kanadisk by som bruker Lion Electric-skolebusser for å holde varmen i nødstilfeller, så E-Transit-skolebussen kan potensielt gjøre noe lignende (selv om batteriet er 2-3 ganger mindre enn LionC-en, som er mye større og dyrere Type C buss). Og de doble AGM-batteriene vil hjelpe til med å drive ekstra klimakontroller i kaldt eller varmt vær.

Mer praktisk kan toveislading også brukes for motstandskraft i nettet eller for å kompensere for skitten energi i nettet i rushtiden, som er interessante mulige brukstilfeller for skoledistrikter (og noen ganger kan de også brukes til å tjene penger gjennom energiarbitrage på forskjellige tider på dagen).

Prissettingen er basert på kostnadene for en Ford E-Transit cutaway pluss tilleggskostnader fra distributøren. Selve cutawayen starter på $49.575, som er omtrent $9k mer enn gassversjonen. Men det er før ulike EV-skolebussincentiver og Clean School Bus-programmet, som kan gjøre disse utrolig billige for distrikter.

Dette er en stor forskjell fra andre elektriske skolebusser, som kan koste tre ganger så mye som gassmotpartene.

Bussen er tilgjengelig for bestilling nå, og du kan kontakte din lokale Collins bussforhandler for mer informasjon.

Electrek’s Take

Vi elsker å se elektrifiseringen av offentlige kjøretøyer som dette – busser, søppelbiler, postkjøretøyer, etc.

Ofte er driftssyklusen for disse kjøretøyene perfekt for elektrifisering. De kjører korte, forhåndsdefinerte ruter hver dag. De stopper og starter mye. De kjører gjennom boligsamfunn der støy og luftforurensning er enda mindre ønskelig enn alle andre steder. Og de må være pålitelige. Elektrifisering er en perfekt løsning.

For skolebusser er det enda viktigere fordi små barn kjører i dem, og å ha bedre luftkvalitet er ekstra viktig for unge lunger. Luftforurensning fra kjøretøy er en stor bidragsyter til astma hos barn, så det er av største betydning å få barna våre bort fra skitne dieselbusser.

Det ser ut til at folk virkelig elsker elektriske skolebusser, og det er derfor de har tatt av rundt i USA. Bare i løpet av de siste seks månedene har antallet engasjerte kjøp av elektrisk skolebuss i USA nesten doblet seg. Og det tallet vil trolig gå enda høyere etter Californias nye regel for elektriske lastebiler, som ble implementert i forrige uke.

Vi får en sjanse til å se på Fords elektriske skolebuss denne uken på ACT Expo, bransjens største avanserte lastebilmesse, som pågår fra 1. til 4. mai i Anaheim.

FTC: Vi bruker inntektstjenende auto affiliate-lenker. Mer.



Se Kilden