
Mer enn 150 personer fra hele byggebransjen har meldt seg frivillig for å hjelpe en nasjonal innsats for å stoppe selvmord og forbedre arbeidsstyrkens velferd og velvære.
Make It Visible-initiativet ble offisielt lansert tidligere i år og har sett entreprenører, kunder, profesjonelle instanser komme sammen for å prøve å takle bransjens dårlige resultater på psykisk helse.
ONS-data viser at personer som jobber i bygg og anlegg har tre ganger større sannsynlighet for å ta sitt eget liv enn de i andre bransjer. Hver arbeidsdag går to bygningsarbeidere tapt i selvmord i Storbritannia og Irland.
Koordinert av lederne for Lighthouse Construction Industry Charity og Mates In Mind, har initiativet som mål å sette en leveringsdyktig og målbar handlingsplan for velvære som kan nå støvlene på bakken.
Den er også utformet for å samle de mange forskjellige psykiske helseordningene som allerede eksisterer i bygg og anlegg for å lage en mer sammenhengende tilnærming på tvers av selskaper.
Blant sakene initiativet vil prioritere er: utarbeide en bransjedekkende retningslinjer for velvære, utstede bransjeomfattende råd, støtte velværeforkjemperne på stedet som allerede er på plass og bidra til å utvikle ferdigheterstrening for ledere og ledere.
Å skaffe statlige midler til trening og tiltak for trivsel og sikre psykisk helse som en del av anskaffelser er også blant prioriterte spørsmål.
De 150 frivillige, en del av arbeidsgruppen Make It Visible, vil hjelpe til med å utvikle planene fra de første skissene.
Bill Hill, administrerende direktør i Lighthouse Construction Industry Charity, sa: “Det er mange velværestrategier og det er noen fantastiske beste praksiser, men det kan være veldig vanskelig å få industrien til å jobbe sammen.
“Vi har et moralsk ansvar for å forbedre velferden til arbeidsstyrken vår, og det er flott å se at med så mange mennesker om bord industrien virkelig ønsker å stå bak dette.
“Vi ønsker å legge egoer, merkevarer og åndsverk til side slik at vi kan jobbe sammen og endre dette øyeblikket til en bevegelse for å gjøre velværestøtte synlig i sikte, på alle nettsteder!”
Medlemmer av arbeidsgruppen Make It Visible hørte nylig fra Jon Davies, administrerende direktør i Australian Constructors Association, som allerede har utviklet et utkast til kulturstandard – designet for å forbedre velferden for bygningsarbeidere i landet.
Davies, opprinnelig fra Northumberland, mener det er mange likheter mellom arbeidsplasskulturene i de to landets byggenæringer.
“Historisk er det vi har gjort for mye med å behandle symptomene. Vi har plukket opp bitene, men vi har ikke tatt opp årsaken, sa han.
“Hvis vi ser på de kommersielle modellene vi har hatt i Australia, veldig lik Storbritannia, har de drevet historisk svært motstandsdyktig kultur, og det påvirker folket vårt.
Å redusere de lange arbeidstidene våre arbeidere arbeider og tilby fleksible arbeidsalternativer slik at de kan ta den tiden de trenger, vil også ha stor innvirkning på kulturen på arbeidsplassen.»
Davies la til at han mener regjeringer i begge land må sikre at anskaffelser krever en forbedring av byggekulturen.
For mer informasjon, klikk her