
Etter å ha levert bare 122 Cadillac Lyriq EV-modeller i 2022, sier General Motors at det var med vilje treg med utrullingen da den jobbet gjennom problemer med det nye elektriske kjøretøyet og for å sikre at kundene får den beste kvaliteten. Med et lager av 2023 Cadillac Lyriq-modeller, sier GM at de nå er trygge på prosessen fremover.
GM ønsker å fremskynde utrullingen av Cadillac Lyriq
Da GM avslørte Cadillac Lyriq i 2020, ble den designet for å “redefinere amerikansk luksus” med over 300 mils rekkevidde og en startpris på under $60.000. Lyriq er også satt til å spille en sentral rolle i å bære Cadilac-merket som er satt for en helelektrisk fremtid ved slutten av tiåret.
Til tross for at GM kunngjorde at det hadde sitt beste salgsår noensinne i forrige uke, leverte GM kun 122 Cadillac Lyriqs totalt. Leveringstallene var skuffende etter at tidlig etterspørsel fikk GM til å stenge Cadillac for bestillinger etter bare 19 minutter i mai.
Selv om GM ikke ville spesifisere hvor mange bestillinger “utsolgt” indikerte, rapporterte selskapet at rundt 233 000 mennesker uttrykte interesse (men la ikke nødvendigvis ned penger).
President for GM North America, Steve Carlisle, sa ved utgivelsen i 2020, “Produksjonen vil være litt begrenset når vi øker.” I følge en ny rapport fra Detroit Free Press, den langsomme utrullingen var bevisst.

En talsperson fra Cadillac, Michael Albano, sa at mens selskapet jobbet gjennom læringskurver, gikk bare noen få leveranser ut for å sikre kvalitet.
Vi økte bevisst Cadillac Lyriq-produksjonen sakte og metodisk i fjor for å sikre kvalitet for kundene våre. Ser vi fremover, vil vi fortsette å øke produksjonen i 2023 for å møte den sterke etterspørselen etter Lyriq.
Cadillac har også krevd at ingeniører og spesialister inspiserer Lyriq mens de lærer teknikere hvordan de skal jobbe med den før forhandlere får lov til å levere dem.
Luksusmerket har gått så langt som å rekruttere tidlige kunder for å hjelpe til med å studere bilen. Ifølge Detroit Free PressGM ga noen tidlige kjøpere et insentiv på $5500, og la dem signere en taushetserklæring for å tillate dem å spore aktivitet.
Nå som GM har ryddet opp i eventuelle problemer, er det på tide å komme tilbake på sporet. Albano sier: “Vi er trygge på prosessen vår,” og at selskapet har et lager av Cadillac Lyriq-modeller som vil bli sendt til kunder veldig snart.
Electrek’s Take
Jeg forstår GMs tilnærming her for å sikre kvalitet for kunden, men etter å ha levert bare litt over 100 Lyriqs i fjor, er det på tide at Cadillac får bilene i hendene på kundene.
Cadillac Lyriq treffer de søte punktene på flere områder (luksusinteriør, lang rekkevidde) for en anstendig startpris, men med flere etterlengtede EV-modeller i sitt segment som forventes å komme på markedet i år, kan det hende at Cadillac må begynne å prioritere akselerasjon utrullingen.
FTC: Vi bruker inntektstjenende auto affiliate-lenker. Mer.