Har Nikolas grunnleggers uredelige aktivitet endret EV-samtalen?

Nov 5, 2022 | Elbil og elbil ladere


Kommersielle nullutslippskjøretøyinvestorer utfordret, men industrien går videre

Globalt har land raskt sporet produksjonen av elektriske kjøretøy (EV) for å bekjempe økende utslipp og oppfylle 2 C-standarden i Paris-klimaavtalen. Så ble Nikolas grunnleggers uredelige aktivitet avdekket, og samtalen rundt elbiler har endret seg på godt og vondt.

Nå ruller de av egen kraft

I USA står transport for 27 % av klimagassene— den største utslippskilden i enhver sektor. Oppfordringen til lav- til nullutslippsalternativer er høy og tydelig, spesielt siden 91,6% av amerikanerne eier ett til tre kjøretøy per husstand.

Dagens kjøretøyprodusenter har økt innenlandsk EV-produksjon og utforsker de siste innovasjonene på veibanen. Avsløringen om at ikke alle setter miljøet over profitt forårsaket en “forstyrrelse i Kraften”, som noen kanskje kaller det.

Avdekke Nikolas løgner

Nikola satset først på å produsere lav- og utslippsfrie semi-lastebiler. Selskapet samlet støtte fra industriveteraner, viste frem konseptkjøretøy, samlet inn foreløpige innkjøpsordrer, kuttet avtaler med selskaper så store som General motors, og ble børsnotert via et spesialoppkjøpsselskap (SPAC) i midten av 2020. Imidlertid buldret sjokkbølger gjennom elbilindustrien i 2021 da grunnlegger og administrerende styreleder Trevor Milton ble anklaget for svindel for å ha lurt investorer til å kjøpe selskapets aksjer.

Ifølge US Securities and Exchange Commission (SEC), Milton kommunisert falsk informasjon og feilaktige fremstillinger av produkter å drive investoraksjer, inkludert villedende uttalelser om fullt fungerende lastebiler selskapet ikke hadde fullført. I tillegg ble Milton anklaget for å ha traktet millioner av dollar til personlig bruk.

Trevor Milton
Trevor Milton (i 2017, bilde fra Wikipedia)

Nikola ble slått ut av aktivist-shortselgeren Hindenburg Research etter at den mottok et varslertips om Miltons bedriftsforseelser. Nåværende ansatte gjør ofte de mest pålitelige varslere med sine fugleperspektiv av dårlig oppførsel på arbeidsplassen og svindelordninger.

Dessverre for Nikola kom flere ansatte frem under Hindenburgs etterforskning. For eksempel fremhevet varslere at Nikolas reklamevideo av dens lavutslippslastebilprototype kun flyttet fordi det rullet nedover i nøytralt gir.

I oktober 2022 ble Milton funnet skyldig i tre av fire tilfeller av svindel. Han vil bli dømt i januar 2023. Han risikerer inntil 25 års fengsel. Nikola var ikke en del av Milton-rettssaken, men det amerikanske justisdepartementet og SEC reiste relaterte sivile anklager mot selskapet, som ble avgjort da Nikola gikk med på å betale en bot på 125 millioner dollar.

Saken mot Nikola har siden fungert som et advarselsskilt for investorer om å være forsiktige med å kanalisere penger inn i selskaper uten inntekter eller et sluttprodukt.

Investors forsiktighet luker ut dårlige spillere, men det gjør det også mer utfordrende for nystartede elbilprodusenter å skaffe finansiering for å starte produksjonen. Dette skjer midt i kampen for å overvinne produksjonshindringer, mangel på råvarer og økningen i konvensjonelle batteridrevne biler.

Semi-Trucks: The Next Wave of EVs

Investorer kan være mer forsiktige i fremtidige EV-investeringer, men etterspørselen viser få tegn til å avta.

Biden-administrasjonen satte nylig et ambisiøst mål for halvparten av landets nybilsalg å være elektrisk, brenselcelle og hybrid innen 2030. Hvis USA når dette målet, vil elbiler utgjøre 60–70 % av alle kjøretøyer på veier innen 2050.

Tesla Semi
Tesla Semi kommer – endelig

Nikola kan ha vært inne på noe meningsfylt med sitt såkalte fokus på EV semi-trucks. Selv med alt det har gått gjennom, har Nikola klart å produsere og levere 93 batterielektriske semiserier. Vi vet det nøyaktige antallet fordi de alle var det tilbakekalt for å rette opp et problem med setebelteanker i september 2022. Andre selskaper fyller hullene.

For eksempel utviklet Freightliner eCascadia semi for regional fordeling, som får 230 mils rekkevidde og vil lade til 80 % lading på 1,5 timer — Walmart begynte å teste disse lastebilene i 2022. Volvo produserer VNR Electric, et kjøretøy som får 275 miles rekkevidde med evnen til å nå en 80 % lading på under en time. Peterbilt og Navistar har også elektriske semifinaler enten planlagt eller klare til å bli levert.

Kommersielle elbilsjåfører bør ikke sikte på en 100 % kostnad for å unngå å degradere batteriet og kreve elektrisk vedlikehold.

Nåværende EV semi-lastebiler er ikke praktiske for langtransport på grunn av betydelig lavere rekkevidde enn dieseldrevne lastebiler og mangel på ladeinfrastruktur (Semis med tilhenger passer ikke inn i de fleste lett-orienterte ladestasjoner), men Tesla kan tilby en delvis løsning. I oktober 2022 kunngjorde Elon Musk at selskapets Tesla Semi vil starte produksjonen, med PepsiCo Inc. som skal mottas først i desember som en del av et California statsfinansiert demonstrasjonsprogram. Tesla Semi bør nå 500 mil på en lading og koster halvparten av tanken på en dieselbil.

Fremgangen fortsetter innen EV-teknologi

Ikke engang uredelig aktivitet hos Nikola kan stoppe fremgangen i EV-produksjonen. Med en rekke selskaper bak dagens mest innovative rene transportteknologi, er verden på vei til å ha økende utslippsfri trafikk på veiene.



Se Kilden