Hyundai hopper over Kona Hybrid i USA, og legger til lavere priset Kona EV i stedet

Apr 9, 2023 | Elbil og elbil ladere


Hyundai denne uken, på bilutstillingen i New York, avslørte USA-spesifikasjoner for den redesignede 2024 Kona Electric, sammen med Kona Limited og Kona N Line bensinmodeller.

Det som manglet i kunngjøringen var Kona Hybrid, en modell som hadde blitt fremhevet som en voksende og viktig modell i den reviderte Konas globale utrulling.

Hybridversjoner av Kona er ikke en del av planen for USA, ifølge talsperson Miles Johnson. Kona Electric-salget har utgjort omtrent 6% av det totale Kona-salget frem til nå, ifølge Johnson, men med den redesignede Kona-serien planlegger den å øke denne prosentandelen betydelig.

Det som kan bidra til å muliggjøre utvidet salg av Kona Electric, til tross for at den ikke er kvalifisert for den fornyede skattefradraget for elbiler, er tilgjengeligheten av en standardversjon som tilbyr en foreløpig 197 miles EPA-serie fra 48,6 kwh kapasitet – og nesten helt sikkert en lavere pris sammenlignet med den utgående 64-kwh-modellens basispris på $34.885. Opp i serien har Kona Electric en liten oppgradering av batteripakkekapasiteten til versjonen med lengre rekkevidde – til 64,8 kwh, noe som strekker den foreløpige EPA-rekkevidden til 260 miles.

I kjølvannet av omveltningen av skattefradraget for elbiler, er det en god avgjørelse, siden den leder med verdi og kan unngå den nå vanskelige prisposisjonen til den ellers tiltalende 2023 Kia Niro EV. Priser for Kona Electric er ennå ikke avslørt.

2024 Hyundai Kona Electric

2024 Hyundai Kona Electric

2024 Hyundai Kona Electric

2024 Hyundai Kona Electric

2024 Hyundai Kona Electric

2024 Hyundai Kona Electric

Kona Electric-versjoner med standard rekkevidde vil yte 133 hk, mot langdistanseversjonenes 201 hk, selv om begge vil gi et dreiemoment på 188 lb-ft. Så forvent at standardmodeller sannsynligvis vil akselerere til 60 mph på nærmere åtte sekunder sammenlignet med langdistanseversjonenes rundt syv sekunders tid.

Beslutningen om å ikke ta med Kona Hybrid kan også ha blitt påvirket av dens ganske langsomme akselerasjon i denne konfigurasjonen – omtrent 11 sekunder for 0-62 mph dash, inkludert dens 1,6-liters inline-4, 42-hk elektriske motor, og 6 -trinns dobbelclutch girkasse med en 1,56 kwh batteripakke.

Kona Electric fungerer ikke på 800-volts-arkitekturen som er grunnlaget for Ioniq 5 og Ioniq 6, blant andre modeller, selv om det er ganske raskt med den lengre rekkevidde-pakkens 400 volt, med 10% til 80% lading i 43 minutter, oppnåelig med en stadig mer vanlig 150-kw CCS hurtigladekontakt.

2024 Hyundai Kona Electric (global)

2024 Hyundai Kona Electric (global)

Designet til Kona Electric, som ble sett personlig på utstillingen forrige uke, har blitt slankere og mer særpreget enn den utgående modellen, og den har en luftmotstandskoeffisient på 0,27. Som Hyundai har antydet fra starten av med denne generasjonen av Kona, utviklet den den elektriske versjonen fra starten – og brukte denne «EV-ledede designen» på hele utvalget.

Som sådan låner den noe av de kantete krøllene og skulpturene til Tucson Hybrid crossover- og Elantra Hybrid sedan-familiene, men det er den første modellen utenfor Ioniq EV-serien som bringer inn “Parametric Pixel”-belysningen – i form av tynne striper detaljer som på nært hold får denne modellen til å se mer enn en tomme bredere ut enn den utgående versjonen.

2024 Hyundai Kona Electric

2024 Hyundai Kona Electric

Dimensjonene er bare litt større i alle aspekter, faktisk. I følge Hyundai er Kona 5,7 tommer lengre, og den kjører på en akselavstand som er 2,3 tommer lengre enn den forrige versjonen.

Som før ofrer ikke Kona Electric noen emballasje-ofre i EV-form, selv om den deler sin plattform med forbrenningsversjoner. Hyundai sier at forsetene er 30 % slankere, mens den andre raden er et “kurveløst Bench Seat” – til sammen øker bakseteplassen betydelig. Lasterommet er på sjenerøse 25,5 kubikkfot med bakseteryggene opp eller 63,7 fot med dem foldet forover, og en elektrisk bakluke tilbys nå. Girspaken har blitt flyttet bak rattet for å frigjøre konsollplass, og det er et veldig lite rom for ryggrad under panseret.

2024 Hyundai Kona Electric

2024 Hyundai Kona Electric

2024 Hyundai Kona Electric

2024 Hyundai Kona Electric

2024 Hyundai Kona Electric

2024 Hyundai Kona Electric

Bensinversjoner av Kona inkluderer denne gangen en 190-hk, 1,6-liters turbo-4 med en 8-trinns automatgir, og en 147-hk, 2,0-liters inline-4 som kjører på Atkinson-syklusen for større effektivitet. Kona Electric-modeller får en multi-link bakfjæring kontra bensinmodellenes torsjonsbjelkeoppsett.

Uten hybrid om bord for USA, har Hyundai effektivt understreket den sterke forskjellen i strategi kontra rivalen Toyota, som ruller ut en Corolla Cross Hybrid på under 30 000 dollar. Denne uken bekreftet Toyota også planene om å fortsette å utvide hybridtilbudet og legge til plug-in hybrider med mye mer elektrisk rekkevidde.

Hyundai sier at bensinversjoner av 2024 Kona kommer til amerikanske forhandlere i sommer, mens Kona Electric vil følge denne høsten. 2023 Kona Electric var bare tilgjengelig i 26 stater, selv om Hyundai stadig utvider EV-tilgjengeligheten. Og med standardserien Kona Electric som ble med i utvalget, og prisene ennå ikke annonsert, er det å håpe at Kona Electric vil være mer konkurransedyktig sammenlignet med $28 795 Chevy Bolt EUV.



Se Kilden