Ford senker prisene på det meste av Mustang Mach-E-serien. Audi vurderer angivelig en elektrisk offroad-SUV. Begrensning av størrelsen på EV-batterier kan utgjøre en stor forskjell for råvarer. Og opprettholder Tesla sin enorme salgsledelse for California EV? Dette og mer, her på Green Car Reports.
Ford har effektivt angret noe av 2023 Mustang Mach-E-prisøkningen gitt i august i fjor. Med prisreduksjoner annonsert i morges, passer utvalget av Standard Range Mach-E-modeller nå innenfor prisavskjæringen på $55.000 for å kreve skattefradraget på $7.500 EV—men ingen av Extended Range-modellene.
Ettersom EV-salget i California økte til rundt 16 % av bilsalget i 2022, tok Tesla nok en gang en enorm ledelse, med Model 3 på toppen av listene i staten. Vinner andre merker Teslas ledelse?
En studie bestilt av en klimapolitisk tenketank og støttet av UC Davis-forskning har funnet at å begrense størrelsen på EV-batterier vil redusere etterspørselen etter litium med så mye som 42 % – begrense forurensning fra gruvedrift og gi andre politiske og økonomiske fordeler. Men å overbevise markedet om å kjøpe elbiler med mindre batterier er en annen ting.
Og ifølge en rapport kan en elektrisk terreng-SUV fra Audi bruke plattformen fra overordnet Volkswagen Groups kommende Scout EV-merke. En slik SUV kan komme rundt 2027 og være en rival til Mercedes EQG, Rivian R1S og Jeep Recon.
________________________________
Følg Green Car Reports på Facebook og Twitter