Raskere ladende celler kan redusere EV-kostnader og vekt

Apr 14, 2023 | Elbil og elbil ladere


StoreDot hevder at den hurtigladede batteriteknologien vil tillate bilprodusenter å designe elbiler med mindre batteripakker – noe som sparer kostnader og vekt.

Argumentet ser ut til å være at ved å aktivere det selskapet kaller «ekstrem hurtiglading», og tillate hyppigere oppladinger med mindre ulempe, trenger ikke bilprodusentene å stole så mye på større batteripakker og den ekstra rekkevidden de gir for å lage EV-er praktisk. Som StoreDot bemerker i en pressemelding, forbedrer mindre batteripakker effektiviteten ved å redusere vekten, og de reduserer kostnadene, noe som gjør elbiler rimeligere.

StoreDot hevder at batteriteknologien vil redusere EV-vekt og kostnad

StoreDot hevder at batteriteknologien vil redusere EV-vekt og kostnad

Å redusere en EV-batteripakke fra 80 kwh til 50 kwh kan redusere vekten med opptil 440 pund og kutte produksjonskostnadene med rundt 4500 dollar, avhengig av svingninger i råmaterialekostnadene og forbedringer i energitettheten, hevder StoreDot. Selskapet tror teknologien deres vil gjøre det mulig.

Etter å ha utført tester i den virkelige verden, sier StoreDot at det er på vei til å levere sine “100in5” battericeller til bilprodusenter innen neste år. Disse cellene har en rekkevidde på 100 miles på bare fem minutters lading, og StoreDot har til og med en online kalkulator for å illustrere dette.

Selskapet har som mål å lansere celler som legger til 100 miles rekkevidde på tre minutters lading i 2028, og 100 miles med to minutters lading innen 2032. StoreDot hevder at batteriene vil bli tilbudt i flere formater, inkludert pose, prismatisk, 46XX sylindrisk og 2170 sylindrisk.

StoreDot-prøvebatterier

StoreDot-prøvebatterier

StoreDot regner BP, Polestar og Volvo blant sine investorer. Den har også et joint venture med høyvolumsproduksjon med EVE Energy, som vil være en av leverandørene for blant annet BMWs Neue Klasse EV-er, og for Aptera. EVE Energy produserte også de første prøvecellene for StoreDot i 2021.

StoreDot er ikke det eneste batterifirmaet som legger vekt på raskere lading. Sila Nanotechnologies hevder å oppnå dette, sammen med en rekkeviddeøkning på 20 %, med silisiumanodebatteriteknologi som er beregnet til å gå inn i Mercedes-Benz EQG elektriske SUV. General Motors satser også på silisiumanodeteknologi, og støtter utviklere i håp om at den produserer mer effektive batterier.



Se Kilden