Tesla dominerer tilfredsheten med ladeopplevelsen blant elbileiere, og det kommer til å bli et problem for ladenettoperatører nå som Supercharger blir offentlig.
Dette er et problem som må settes i perspektiv siden det meste av elbillading skjer hjemme.
Derfor påvirker offentlige ladeproblemer i hovedsak bare en liten del av opplevelsen av å eie elbiler, men det er fortsatt et problem som må løses.
Når du skal på biltur eller reise lengre avstander, er offentlige hurtigladestasjoner avgjørende, og dessverre er det et bredt spekter av tilfredshetsnivåer basert på ladestasjonen.
Vi rapporterte nylig om en studie som fant at mer enn en fjerdedel av de undersøkte ladestasjonene ikke var funksjonelle. Dette er et reelt problem.
Nå har JD Power sluppet sin nye ladeopplevelsesundersøkelse for å sammenligne tilfredshetsnivået basert på forskjellige merker av ladestasjoner, og den hadde noen interessante funn.
For det første gikk tilfredsheten ned totalt sett til tross for at tilgjengeligheten av offentlige ladestasjoner økte betydelig det siste året, noe som er et av de største problemene med ladenettverk til å begynne med: tilgjengelighet.
Det skrev i rapporten:
Til tross for at flere offentlige ladestasjoner er i drift enn noen gang før, falt kundetilfredsheten med offentlig nivå 2-lading fra i fjor, og falt til 633 (på en 1000-punkts skala) fra 643 i 2021, mens tilfredsheten med den raskere DC (likestrøm) ) hurtigladersegmentet forblir flatt på 674. Denne mangelen på fremgang peker på behovet for forbedring ettersom elbiler får bredere aksept hos forbrukerne, fordi mangelen på offentlig ladetilgjengelighet er den viktigste grunnen til at bilkjøpere avviser elbiler.
Rapporten fremhever at en av de største problemene for tilfredshet er at ladepunktene faktisk fungerer:
Drift og vedlikehold av offentlige ladere er et nøkkelproblem: Veksten av den offentlige ladeinfrastrukturen gjør det lettere for elbileiere å finne offentlige ladestasjoner. Indeksen for enkel plassering er 724 blant brukere av DC-hurtigladere og 683 blant brukere av nivå 2-ladere. Men bransjen må gjøre en bedre jobb med å vedlikeholde eksisterende ladestasjoner. Studien finner at én av fem respondenter endte opp med å ikke lade kjøretøyet sitt under besøket. Av de som ikke tok betalt, indikerte 72 % at det var på grunn av feil på stasjonen eller at stasjonen var ute av drift.
Når man deler opp score etter merke, dominerer Tesla og Supercharger-nettverket undersøkelsen, og det siste punktet om vedlikehold og å holde ladestasjonen i gang har med det å gjøre siden Tesla er kjent for å ha en veldig god driftstid sammenlignet med sine jevnaldrende i ladeverdenen:
Tesla Destination rangerer høyest blant nivå 2 ladepunktoperatører med en poengsum på 680 og Tesla Supercharger rangerer høyest blant DC hurtigladere med en poengsum på 739.
Fra undersøkelsen er det klart at Tesla faktisk bringer gjennomsnittet opp med å være den eneste ladeoperatøren over gjennomsnittsscore:

Høyre, dette er ikke for mye av et problem med disse ladeoperatørene siden de egentlig ikke konkurrerer med Tesla Supercharger, siden nettverket kun er for Tesla-eiere i Nord-Amerika.
Det er imidlertid i ferd med å endre seg med Tesla som åpner Supercharger-nettverket for ikke-Tesla EV-eiere innen slutten av året.
Nå vil den være i direkte konkurranse med Electrify America, Chargepoint, EVgo og andre.
Forhåpentligvis vil konkurransen oppmuntre nettverkene deres til å øke kundetilfredsheten – spesielt ved å forbedre oppetiden på stasjonene deres.
FTC: Vi bruker inntektstjenende auto affiliate-lenker. Mer.
Abonner på Electrek på YouTube for eksklusive videoer og abonner på podcasten.