Teslas eksepsjonelle salgsrekord i California viser at selv om det finnes mange andre EV-alternativer, er det fortsatt det ideelle valget i det som kan anses som landets hotspot for elbiler.
Salgstall utgitt av California Department of Energy viser at Tesla solgte 212.586 enheter i California i 2022, noe som utgjør i underkant av 73 prosent av de 292.496 elektriske batterikjøretøyene (BEV) som selges i staten samlet på tvers av alle produsenter.
Model 3 kom smalt ut av Model Y og sto for 94 683 solgte enheter. Model Y samlet inn 93.872 solgte enheter for året, mens Model X (13.319) og Model S (10.712) fortsetter å bekrefte statusen sin som “sentimental” for selskapets store bilde.
BMW (15.057) og Ford (14.517) ble nummer to og tredje i registreringer, med X5 (4.346) og Mustang Mach-E (9.860) som selskapenes to bestselgere.
California sto for 40 prosent av nullutslippsbilsalget i USA, Reuters sa. I mellomtiden, av de 807 180 BEV-ene som ble solgt i USA i fjor, ifølge Motor Intelligence (via WSJ)utgjorde de 292 496 BEV-ene som ble solgt i California 36 prosent av den amerikanske elbilens markedsandel i fjor.
Teslas dominans i det totale BEV-markedet er imponerende, men dominansen i et EV-hotspot som California er et bevis på selskapets fordeler fremfor andre.
California har mange store EV-selskaper, inkludert Rivian, Lucid, Fisker og andre. Selv med konkurransedyktige alternativer fra eldre bilprodusenter som Ford og kjente luksusmerker som BMW, velger statens EV-eiere fortsatt Tesla oftere enn ikke. Spørsmålet er: Hvorfor?
Kanskje Teslas største fordel i sektoren er Supercharging-nettverket, som for øyeblikket er tilgjengelig og eksklusivt for Tesla-kjøretøyer. Selv om rapporter tyder på at Tesla kan åpne Superchargers for andre EV-merker, forblir den for tiden kun stengt for Teslaer, og med så mange uprøvde og små infrastrukturselskaper der ute, leter eiere etter konsistens og tilgjengelighet.
Tesla tilbyr det innenfor Supercharger-nettverket. Imidlertid har selskapet også den beste EV-teknologien på markedet, og kjøretøyene har rutinemessig blitt ansett som noen av de beste på jorden når det gjelder ytelse. Det som er forbløffende er selskapets evne til å fortsette sin dominerende markedsandel med økende konkurranse.
Tesla har kontinuerlig bekjempet rapporter om svekket etterspørsel gjennom det meste av 2022. Selv tidlig i 2023, presset en rekke kraftige priskutt fra bilprodusenten historien om at selskapet slet. Tesla returnerer imidlertid kjøretøyer til priser som ligner på det de var før forsyningskjedeproblemer begrenset selskapets evne til å tilby rimeligere kjøretøy.
Jeg vil gjerne høre fra deg! Hvis du har kommentarer, bekymringer eller spørsmål, vennligst send meg en e-post på [email protected]. Du kan også nå meg på Twitter @KlenderJoeyeller hvis du har nyhetstips, kan du sende oss en e-post på [email protected].
