Tesla vil avduke sin «Master Plan Part 3» på «Investor Day» 1. mars

Feb 8, 2023 | Elbil og elbil ladere


Tesla vil endelig avsløre en planlagt utvidelse av sin “masterplan” 1. mars på selskapets “Investor Day”-toppmøte på Giga Texas, sa administrerende direktør Elon Musk i dag.

Tesla kunngjorde sin “Investor Day”-arrangement forrige måned, som skal finne sted i mars. Dette er en ny begivenhet av Tesla, tilsynelatende atskilt fra den årlige aksjonærbegivenheten, hvor noen investorer vil bli invitert til å se oppdateringer om Teslas fremgang. Arrangementet vil også bli livestreamet. Tidligere har Tesla holdt en “Batteridag” og en “AI-dag” med fokus på disse temaene.

Selskapet sa at Investor Day vil inkludere fabrikkomvisninger og diskusjon av Teslas langsiktige utvidelsesplaner og dens kommende generasjon 3 kjøretøyplattform. Kunngjøringen kom etter slutten av Teslas verste år i aksjemarkedet noensinne, og falt rundt 65 % i 2022. Vi vet nå at Investor Day vil inkludere Teslas nyeste «masterplan».

Musk ertet først denne utvidelsen av Teslas “Master Plan” i mars i fjor, noe som betyr at nesten et år har gått siden den først ble omtalt offentlig. Vi trodde det var en sjanse for at planen ville bli avduket på Investor Day, og den spådommen ble bekreftet i dag.

Dette er den tredje versjonen av selskapets “masterplan”, hvorav den første ble lagt ut i 2006.

Masterplan del én

Til å begynne med var Teslas “hemmelige masterplan” et frekt blogginnlegg på selskapets originale bloggside. Målet var å legge ut visjonen bak Tesla som et selskap, og la folk få vite hva selskapet planla å gjøre. Ideen var at i stedet for at bilindustriens planer ble omhyllet i hemmelighold, ville Tesla være klar med hva de ønsket å gjøre for å endre industrien – for å lede oss inn i en helelektrisk fremtid.

Så de fire trinnene i den opprinnelige planen gikk slik:

  1. Bygg sportsbil
  2. Bruk de pengene til å bygge en rimelig bil
  3. Bruk at penger til å bygge en enda rimeligere bil
  4. Mens du gjør ovenfor, gi også nullutslippsalternativer for generering av elektrisk kraft

Disse refererte til den originale Tesla Roadster, Tesla Model S (som opprinnelig var ment å starte på $50 000 etter kreditter), og Tesla Model 3 (opprinnelig ment å starte på $35 000).

Så, ti år senere, i 2016, hadde selskapet fullført de to første trinnene og var i ferd med å anskaffe SolarCity og legge siste hånd på Model 3, og dermed var slutten på planen i sikte. Så det var på tide med en oppdatering.

Masterplan del to

Teslas “Master Plan, Part Deux” var mindre frekk, men la igjen selskapets fremtidige planer. Kort sagt, dette var de fire trinnene denne gangen:

  1. Lag fantastiske soltak med sømløst integrert batterilagring
  2. Utvid produktlinjen for elektriske kjøretøy for å adressere alle hovedsegmenter
  3. Utvikle en selvkjørende evne som er 10 ganger sikrere enn manuell via massiv flåtelæring
  4. Gjør det mulig for bilen din å tjene penger for deg når du ikke bruker den

Disse trinnene var litt mer kompliserte, litt mer spesifikke og kanskje litt mer ambisiøse. Og Tesla har kanskje sett mindre suksess med å bringe dem ut på markedet enn trinnene i den opprinnelige planen.

Trinn 1 er gjennomført, og noen kunder har riktignok solcelletak, men installasjoner har aldri kommet skikkelig i gang i stort antall, og Tesla har kuttet drastisk ned på installasjoner av soltak.

Trinn 2 er i utgangspunktet fullført, avhengig av hvordan vi definerer “major”. Cybertruck nærmer seg produksjon, og er trolig omtrent like nær markedet som Model 3 var på den tiden Part Deux ble lagt ut. Tesla Semi er på veien nå, og Tesla har både store og mellomstore luksussedaner og crossovers tilgjengelig. Dette er de fleste av de viktigste “store” segmentene av kjøretøy, selv om Tesla ikke har en virkelig rimelig bil (selv “$35k”-modellen starter nå på $43 940 etter et nylig stort prisfall) eller noen liten sedan eller kombi. Eller en sportsbil, for den saks skyld, men det er egentlig ikke et stort segment.

Trinn 3 kan argumenteres, men krever kraftig massering av dataene. Teslas siste sikkerhetsrapport for autopilot viser én ulykke per 4,31 millioner miles mens den er aktivert, sammenlignet med én ulykke per 484 000 miles for gjennomsnittlige kjøretøy. Dette er omtrent 10x, men tar ikke hensyn til at autopiloten for det meste brukes på motorveier, som er dramatisk sikrere enn byveier, og nye biler er også tryggere enn eldre biler. Når man sammenligner med Tesla-biler uten aktiv autopilot, er autopilot bare omtrent 2,7 ganger sikrere “enn manuell” – og igjen, dette tar ikke hensyn til forskjeller på motorvei og overflategate.

Og trinn 4 er ikke engang i nærheten (med mindre du hører på Musk, som har lovet selvkjørende teknologi “på denne tiden neste år” i omtrent ti år nå).

Så gjennomføringen av denne planen har vært litt mer tvetydig enn den første. Likevel ser Tesla et behov for å utstede en oppdatering uansett, denne gangen syv år etter at den forrige planen ble lagt ut, i stedet for ti.

Hovedplan, del tre

Så, hva er igjen for Master Plan Part Three?

Vel, Musks kunngjøring i dag antydet at “veien til en fullt bærekraftig energifremtid for jorden vil bli presentert 1. mars”:

Tesla har tidligere sagt at Master Plan Part 3 “alt handler om å oppnå svært stor skala” i produksjon av kjøretøy og batteripakker, inkludert gruvedrift og raffinering, nok til å “faktisk endre hele jordens energiinfrastruktur.” Tesla har nylig vurdert å gå inn i gruvedrift, noe som kan ende opp med å bli en del av masterplanoppdateringen, og det ryktes å være ute etter å bygge en fabrikk i Mexico også.

Musks uttalelse i dag antyder at planen ikke bare vil inkludere diskusjon om biler, men også bærekraftige energialternativer. Teslas nåværende bærekraftige energiprodukter inkluderer solsysteminstallasjoner, solcelletakstein og stasjonære batteriinstallasjoner med Powerwalls (for hjemmelagring) og Powerpacks (for nettlagring). Så er det Teslas Virtual Power Plant-program, der Powerwall-eiere kan bli med i et distribuert nettverk av energilagring for å hjelpe til med å sikkerhetskopiere nettet i tider med behov.

Disse er i utgangspunktet dekket i trinn 4 i den første hovedplanen, og trinn 1 i den andre hovedplanen, så vi mistenker at de vil dukke opp i den tredje hovedplanen.

Det virker sannsynlig at vi vil se noe som ligner på de ufullstendige punktene i den siste masterplanen, kanskje med autonom kjøring å gjøre. Spesielt, kanskje vi får høre en oppdatering om den dedikerte robotaksen som Tesla har hentydet til flere ganger.

Utover det er bildet som er valgt for annonsen bemerkelsesverdig, siden det ser ut til å være et stort gjentatt mønster av mange stemplede bilkarosserier. Dette refererer til det tidligere annonserte fokuset på produksjonsskalering, ettersom Tesla fortsatt planlegger å skalere bilproduksjon og leveranser med ~50 % per år i overskuelig fremtid. Tesla leverte 1,3 millioner i 2022, som var opp 40 % fra 2021, og ønsker å levere 1,8-2 millioner biler i 2023.

Og kanskje, selv om Tesla brukte bilder av en Model 3-kroppkan det kunngjøre en ny, enda mer masseproduksjonsmodell.

Tesla har tidligere nevnt at Investor Day vil inkludere diskusjoner om sin «generasjon 3»-plattform, som forventes å være rimeligere enn Model 3/Y-plattformen. Siden disse bilene opprinnelig var ment å starte på rundt 35 000 dollar, var neste trinn å frigi et kjøretøy som startet på rundt 25 000 dollar, men Tesla har gått frem og tilbake om den bilen var med i planene.

Vi mistenker at vi vil finne ut 1. mars om det er det.

FTC: Vi bruker inntektstjenende auto affiliate-lenker. Mer.





Se Kilden

139 euro inkludert i kupongen

139 euro inkludert i kupongen

Kjøp en Egret X high-end e-scooter og få en kabellås av høy kvalitet verdt 139 euro (!) GRATISEn ny vil gjelde fra 1. april 2023 Egret-kupongsom vi ikke ønsker å holde tilbake fra deg:Med Egret X-kupongkoden LÅST du kan når du kjøper en Egret X E-scootere av...