Nissan lager ikke en elektrisk pickup, men en South Carolina-tuner har kanskje nettopp skapt det nest beste – for Nissan selv å vise frem.
Tommy Pike Customs (TPC) tok en Nissan Sunny Truck fra 1987 og ga den en Nissan Leaf drivlinjetransplantasjon. Den ferdige lastebilen vil bli vist på Nissans stand på SEMA-messen i 2022, den årlige ettermarkedsmessen for biler i Las Vegas.
Drivlinjekonverteringen inkluderer en 40-kwh batteripakke og en elektrisk motor som produserer 147 hk og 236 lb-ft dreiemoment. Det gir den omtrent dobbelt så mye hestekrefter og mer enn tre ganger dreiemomentet til bensin-4-motoren Sunny forlot fabrikken med, bemerket Nissan i en pressemelding.

1987 Nissan Sunny Truck med Leaf drivlinje
Motoren er koblet til standard manuell girkasse. Det er en vanlig overføring i EV-konverteringer, for enkelhets skyld – og sjåføren vil sannsynligvis aldri trenge å skifte eller tenke på venstre pedal.
Sunny Truck ble aldri solgt i USA, selv om relaterte personbiler ble solgt her med Datsun 1200-merke. Denne lastebilen, som beholder lageret med høyrestyrt, kvalifiserte for import fordi den komfortabelt har passert 25-årsgrensen som unntar veteranbiler fra de fleste amerikanske forskrifter.
I tillegg til den elektriske konverteringen, ble resten av lastebilen omgjort med mange referanser til Nissans arv. Den har på seg et kroppssett inspirert av “Hakosuka” Nissan Skyline GT-R på 1960-tallet, med en farge basert på den som ble brukt av Brock Racing Enterprises på sine Datsun 240Z og Datsun 510 racerbiler.

1987 Nissan Sunny Truck med Leaf drivlinje
Andre modifikasjoner inkluderer oppgradert fjæring, som kombinerer oppsettet fra en S13-generasjons Nissan 240SX foran med kraftige bladfjærer bak, pluss moderne 17-tommers hjul og dekk.
Dette er ikke den første Leaf-baserte pickupen. Ingeniører ved Nissans prøvefelt i Arizona konverterte en førstegenerasjons Leaf til en første Nissan elektrisk pickup for å frakte deler rundt anlegget for åtte år siden. Ved å kombinere fronten av en Leaf med sengen til en Nissan Frontier, var den ikke fullt så pen som denne innsatsen.

Nissan Surf-Out, Max-Out og Hang-Out-konsepter
Mens den bare er et utstillingskjøretøy, antyder den elektriske Sunny Truck noen interessante muligheter. Rapporter om at Nissan vurderer en kompakt elektrisk pickup har sirkulert siden i fjor, da et slikt kjøretøy potensielt ble forhåndsvist av Max-Out-konseptet, et av flere konsepter som erterer Nissans mål om 15 elbiler innen 2030, globalt. I mellomtiden så det ikke ut til at et potensielt el-lastebil-fokusert partnerskap mellom Nissan og Detroit EV-startup Hercules ville gå noen vei.
Enhver Nissan elektrisk lastebil vil sannsynligvis bli bygget i USA. For tiden planlegger Nissan og dens Infiniti-luksusdivisjon USA-bygde elbiler i Canton, Mississippi, med start i 2025. Til dags dato har Nissan satt sammen amerikansk-markedet Leaf kombibiler i Tennessee; Mississippi-fabrikken bygger for tiden bensin pickupene Frontier og Titan, samt Altima sedan.